Do Řecka na plavbu a zpět

29. 5. 2021

Jak to vše funguje po rozvolnění nám popsal jeden z jachtařů, který se vrátil minulou sobotu.

Sun Odyssey 509, 15. 5. - 22. 5., Lefkas, Řecko

jsme doma živi a zdrávi...
chtěl bych Vám i YachtNetu ještě jednou poděkovat za pomoc, vstřícnost a trpělivost! Bylo to náročné, ale stálo to za to! Rozhodně! Pokud budete mít zájem, přečtě si moje další povídání.

Cesta tam:
1) kontrola na hranicích s A, pouze jsme ukázali pasy a řekli, že využíváme tranzitu na letiště pro let do Řecka.. pustili nás..
 2) PCR test ne starší 72 hodin (pozor pouze výtěrem z nosohltanu!! plivací PCR testy Řecko neuznává! - nadruhou stranu né na všech výsledcích je metoda odebrání označena!)
3) příjezdový fomlulář pro vstup do Řecka, nejpozději do půlnoci před dnem odjezdu!
4) Všechno jsme ještě on-line, prý pro rychlejší odbavení, odeslali opět den před našim odjezdem! tohle nebylo nutné a ve finále to znamenalo, že nás pustili do letadla přednostněji, nicméně jsme stejně čekali na zbytek lidí.. ale pro klid duše, proč ne!
5) v Řecku na letišti "odchytli" namátkou dva členy naší posádky na rychlý antigenní test..
6) řidič transferu super! čekal včas! ochotný chlapík, vzal nás ke Korinstkému průplavu - působivý pohled!!! cesta bohužel dlouhá! 5hodin! :/ jinak to ale nešlo, víme
7) loď připravena, nákup taky.. byl hodně předražený! a to jsem si ještě následující den vyslechl ohrátou písničku, že to bylo se slevou a k tomu máme šampaňské zdarma jako pozornost... opět, s tím se dalo počítat, to píšu je pro info..

Přebírka lodi:
1) v pohodě, ochotní lidičky
2) museli jsme každý vyplnit kovid dotazník
3) k dispozici byl na lodi teploměr s tabulkou a každé ráno jsme se museli změřit, pro případ, že by nás zastavila námořní policie... (dělali jsme to ob den)

Loď:
1) odpovídala našim požadavkům
2) drobné poškození, bez problémů zaznamenáno do check-in listu

Zjištění po vyplutí:
1) nefungoval windmetr a nepodařilo se nám ho zprovoznit, tak jsme pluli bez něj :/ ukazatele vody a nafty se rovněž nemohli domluvit, jak na tom vlastně jsou

Trasa:
1) neděle: severní stranou z Lefkady (zajímavý most, kterému se nejprve zvednou obě strany a pak se ještě celý uhne do boku!) na Antipaxos (SV strana) zde kotvení na 6metrech hloubky, cca ve 23:00hod., tuším zátoka Vrika
2) pondělí: na oběd městečko Gaia ostrov Paxos, údajně nejkrásnější přístav ve středozemním moři (jestli je nebo není nevím ale za mě má rozhodně 10 z 10), obchody otevřené, taverny bohužel až odpoledne, my tam byli zrovna na siestu, takže jen dvě deci vína na náměstí, nákup dárků a byli jsme se přichystat na noční plavbu na Zakyntos (původně), jinak kotvení zdarma, do zátoky jsme na doporučení zajeli severní stranou, kotvíme na severní straně zátoky kotva - břeh, hlouběji do zátoky opět na doporučení charterovky nezajíždíme, koupili jsme si akorát čip na doplnění el. energie - pozor vratná záloha 20E!

Noční plavba na Zakyntos ze severu Paxosu západní stranou samozřejmě! Bohužel se nevyplnila předpověď a severní vítr nás minul asi o 50 km! takže 12 hodin nočního motorování na ne úplně komforních vlnách si u 4 členů posádky vybral svoji daň v podobně nevolnosti.. z tohoto důvodu jsme přerušili plavbu a stočili to na SZ straně Kefalonie do zákoky Athernas.. nádherné místo s azurovou vodou!! kotva na 5ti metrech..

3) úterý: po dopoledním dospání a doplnění energie posádky, odplouváme cca ve 13hod severní stranou kolem Kefalonie na Ithaku do městečka Vathi! Připlouváme kolem sedmé večerní, silný SZ vítr, kotvení kotva - břeh, trochu problematické, kotva se chytla až na druhý pokus! pak už dobrý! procházka, část posádky byla zastavena policií a upozorněna na to, ať si nasadí respirátor nebo roušku!

4) středa: jedeme na Kefalonii městečko Sami, zde máme domluvené dotankování nafty, jelikož ukazatel se neprojevil jako úplně důvěryhodná věc a my měli za sebou noční plavbu na motor, chtěl jsem mít klidn a tedy naftu doplna! zastávka na cca 10 minut, šikovný chlapík s cisterničkou na nás už z dálky mával.. šup, šup a jelo se dál.. ještě k tomu chlapíkovi jmenoval se Babiš :D :D jinak byl ale moc milý... číslo na něj jsem sehnal přes dalšího a na zase číslo na něj jsem sehnal v Navionicu po rozkliknutí benzinky na Ithace.. tam jsme totiž chtěli brát původně.. +306944811214, +306977662562, +306977773885

Pokračujeme na západní stranu Zakyntosu do zátoky Navagio! Naskytl se nám neuvěřitelný pohled na jinak lidmi posetou zátoku s vrakem lodi! Kotvíme (6m) cca v 17hod, na úplně klidném moři, hodinu se fotíme, popíjíme rum, stavíme z písku domečky, jsme štastní doslova jako malí kluci a kolem sedmé odplouváme do Nikoláos! v Nikoláosu kotvíme na jižní straně zátoky bokem, hned k nám přijíždí místní guru, domluvíme na ráno vodu a výlet na Blue Caves. pozn,: místní guru se jmenuje Costas (sympatický a hodně podnikavý :D) +306979943254, +306973432392

5) čtvrtek: dopoledne Blue Caves dle plánu, po obědu odjíždíme opět na Sami, jelikož má v noci foukat silný SZ vítr, jdeme se schovat k molu, kde jsme brali naftu, protože to tam už známe! všechno sbalíme, přivážeme, v noci opravdu silné poryvy! máme natažené návětrné springové lano, kotva malinko cuká, 3x za noc ji dotahuji! jinak vše ok!

6) pátek: odplouváme na Meganisi.. ze Sami mezi Ithakou a Kefalonii nádherná stoupačka! po vykouknutí nad Kefalonii na otevřené moře na nás čekají nádherné dlouhé 2m vysoké oceánské vlny, které řežeme na předoboční vítr rychlostí i přes 8uzlů!!! jachtařská slast! nedá nám to a místo odklonění po směru trasy na zaďák směr Meganisi, děláme raději réčko a pouštíme se do dalšího předobočního boje tentokrát z druhé strany... plujeme asi hodinu směrem na otevřené moře a pokorně v duši děkujeme Poseidonovi za tento zážitek a ideální podmínky pro jachting!!! nakonec točíme o 180 stupňů a jedeme směr Meganisi, na jižní stranu za první "spodní prst" .. zde kotvíme v 19:30, (kotva na 5m) moře jako sklo, nikde nikdo až na pár domečků kolem zátoky, večeře a rožjíždí se neuvěřitelný mejdan, který končí až s východem slunce!

7) sobota: vynecháváme z pochopitelných důvodů snídani, kterou řešíme sňobědem a motorujeme směr Lefkada, posádka chce kolem dokola ostrova Skorpios, prohlubujeme si dosavadní vzdělání o Onasisovi, život jeho i jeho manželek, milenek, dědiců, američanů a rusů... na ostrově je zakázáno kotvení, troufneme si ovšem "nahlídnout" do severní zátoky, kde na nás vykoukla mega jachta, která jinak vidět není a nám dochází, že zde už tím tuplem nenáme co dělat, a i z respektu otáčíme v půlce průlivu (dá se totiž projet celý) naši "pidi jachtičku" a jedeme tedy dokola! pak už jen plujeme 100m podél východního pobřeží Lefkady, obdivujeme malebné domečky a usebíráme se.. na lodi panujem poprvé za týden hrobové ticho!

Doplouváme k vyznačenému kanálu na Lefkádě.. je široký asi na 6 našich lodí, takže uplně v pohodě.. stálá hloubka 5,7m se nemění.. rovněž jsem volal dopředu do Port Lefkada, jestli tam můžeme navtrdo vjet a prý samozřejmě..  v maríně doplníme naftu, kotvíme! ulíváme poslední panák dobrého rumu, tečka!

pozn.: kterýsi den kluci utrhli startovací lanko z outboard motoru, spravili to tak napůl, tak, že to viselo dolů a během plavby (na plachty), už nevím v které části, nám z ničehonic, praskl čep úchytu hlavasky do kolejnice na stěžni.. ozvalo se jen cink, cink a žbluňk.. problém jsme vyřešili tak, že jsme místo čepu vrazili zespodu (z vrchu to nelze) imbusový klíč a obmotali lepící páskou.. fungovalo to!

Zde mě ještě napadá, že jsme jim opravili závlačku na baden platu, byla vytržená! Rovněž několikrát opravujeme vazáček na stěžni pro upevnení lazyjacku! nejde to.. byl vytržený už na začátku.. ale snaha byla!

Předání lodi:
přišli 3 kluci, běhali po lodi sem a tam..
nejsem z těch, kteří by něco zatajovali, nedej bože schovávali kostlivce pro další posádky..
vše oznamuji, říkám, jak k tomu došlo, co nefungovalo, co jsme opravili...
všichni se na sebe usmíváme..
jiný problém s lodí nebyl...

V oficu je mi sděleno 50E za opravu šnůrky na motoru a 50E za upadený čep u hlavasky!

po celkem ostré výměně názorů, zejména z mojí strany, srážím tuto cenu na polovinu a pomalu chládnu! I tak jim odevzdáváme 50E za opravu v ceně asi 10E.. ok! měl jsem za to, že tohle je výsada Chorvatů, ale fajn, už chci mít klid!

Odjezd:
řidič přijel dřív a s úsměvem... cesta opět vyčepávajích 5 hodin, ale s hezkým výhledem..

Letiště Athény COVID TEST:
totáně nezvládnutá věc!!!!! stojíme ve frontě, nic víc k tomu nevíme, je to v patře 0, zhruba uprostře budovy, nelze to minout.. z boku se předbíhají ruzní nešťastnící, kteří to ode mne zvovu schytali! řvu po nich jestli nevidí, kde je konec fronty! ani na nás nebude, světe div se, letadlo čekat! oponují mi, že si jdou pouze pro výsledky.. v té době ještě nechápu, že příjem a výdej je jedno a to samé okýnko, kde sedí dvě sice poměrně šikovně holky, ovšem na střídačku neustále někam odbíhající.. test samotný je jako když vás probodnou kopím!!! ležerní, šnekoidní chůze zdravotnice nám ke spěchu vůbec nepřidá.. hotovo, jsme otestování, šup zpátky do fronty, jelikož předbíhat nechceme a ta fronta je plus minus na 20 minut.. (20 minut délka vyhodnocení rapid testu) Dostáváme fyzicky do ruky papír a letíme na odbavení.. opět se roztáčí kola fantazie a zaměstnanci Austrian Airlines SE VŠEMI vedou pohovor o duhách, jednorožcích a jiných důležitých věcech!

RADA: na letiště buďto už s hotovými testy nebo o tři až 4 hodiny dříve...!! ušetří to stres před odletem!

POZOR: pokud bychom letěli jen do Rakouska, potřebujeme pro návrat PCR, argumentujeme že ale jedeme do ČR.. jde to, ale musíme doložit, že máme na letišti ve Vídni zaparkované auto pro tranzit... to máme! uf!

Let v pohodě, návrat domů v pohodě...